Nyfödd dog medan läkarna på BB slogs

Läkarens försvar: Det var han som började

Den 32-åriga kvinnan höll på att föda när de två förlossningsläkarna hamnade i luven på varandra.

– Jag bad dem att sluta slåss och hjälpa mig istället, säger Gislaine de Matos Rodrigues.

Det struntade de i.

Babyns död utreds nu av polis.

Enligt vittnen blev förlossningsläkaren arg på sin kollega som ville förlösa den 32- åriga sömmerskan Gislaine de Matos Rodrigues, trots att han inte var i tjänst just då.

Medan de två männen bråkade höll kvinnan på att föda, skriver AP.

Det inträffade i tisdags i förlossningssalen på ett sjukhus i brasilianska staden Ivinhema.

Lyssnade inte

Den 32-åriga kvinnan blev livrädd och vädjade till läkarna att sluta.

– Jag bad dem att sluta slåss och hjälpa mig i stället. En sjuksköterska kom för att skydda mig och trösta mig, säger Gislaine de Matos Rodrigues, till Globo TV.

Men läkarna lyssnade inte på henne och till sist kom en säkerhetsvakt som tvingade ut dem.

En tredje läkare kom för att hjälpa kvinnan, men det var för sent. Hennes flicka var död.

En av de två förlossningsläkarna medger att det var bråk i förlossningssalen, men säger att det inte var hans fel.

– Det var inte jag som började bråka med honom. Det var han som började, säger dr Sinomar Ricardo, till Globo TV.

Utreds av polis

I journalen står det att det nyfödda barnet kvävdes till döds. Den slutgiltiga dödsorsaken kommer att fastsällas nästa vecka när obduktionen genomförts.

Gislaine de Matos Rodrigues, som i tolv år kämpat för att bli gravid, är förkrossad:

– Det här får inte passera ostraffat och sedan hända någon annan.

Myndigheterna har nu påbörjat en undersökning som ska visa om läkarnas bråk orsakat dödsfallet, uppger AP.

Under tiden som polisundersökningen pågår har båda läkarna stängts av från jobbet.


Sånt här borde inte få hända! Min kompis visade mig det här! Jag blir så ledsen!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Det är verkligen hemskt!

2010-03-01 @ 11:41:47
URL: http://ggudingeblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0